Min søsters fantastiske rugbrød

Jeg spiser aldrig hvidt brød, aldrig noget med hvede, medmindre jeg er ude og det ikke kan undgås. Det er også ok, så længe jeg holder mig fra det i hverdagen. Symptomerne på hvedeintolerance kan være trælse: forstoppelse, hævede og ømme led, tågehjerne, nedtrykthed... lidt a la influenza.

Selv glutenfrit brød, som man kan købe i de fleste supermarkeder, kan jeg ikke tåle. Jeg får de samme symptomer, foruden udslæt på maveskindet. Der er ofte hvedestivelse i købebrødet - så det er ikke gluten jeg reagerer på - det er noget andet i hveden. Hvedestivelse er et kulhydrat, og jeg tror det er det der giver ubehaget. Så for mig hedder det ikke "glutenfri", men "hvedefri".

Det alternative rugbrød jeg tidligere har lagt en opskrift på her på bloggen har jeg også skrottet. Der skal for mange ingredienser til og jeg når ikke at bruge alle melsorterne op før der går insekter i det. Det er normalt at der er "insektkim" i økologiske melprodukter, men de skal bruges hurtigt. Ellers er der risiko for at alt mel bliver til en insektfarm.

Men så kom min søster med en surdej kun på rugmel og vand... og den er så levende som  nogen surdej jeg nogensinde har haft... der har gået rygter om at man ikke kan lave surdej af rugmel, men det er altså en gammel skrøne. Og rugbrødet indeholder kun rugmel, kerner og frø.

Opskriften forudsætter at du har en surdej i forvejen - ellers kan du prøve at lave den ved at tage 2 dl rugmel og 2 dl vand, røre det sammen i en skål og lade det stå i 4-5 dage ved stuetemperatur - tildækket men ikke lukket til.  Rør rundt i det med jævne mellemrum. Surdejen skal dufte syrligt og lidt af øl, så er den klar. Lugter den af neglelak skal du smide det ud og starte forfra.

Det er ret let at lave rugbrødet - det skal bare planlægges, for det tager et par døgn.

Til et brød på ca 1,5 kg, skal du bruge:

ca 2,5 dl surdej
1/2 liter vand
1-2 teskeer salt
2 spsk sirup
400 gram rugmel
350 gram rugkerner
1 dl solsikkefrø
1 dl hørfrø
1 dl græskarkerner

1. dag - f.eks. om aftenen
Bland surdej, vand, salt og sirup og rør det godt sammen i en skål.
I en anden skål sætter du rugkernerne i blød i vand så det lige dækker.

Lad det hele stå med et fugtigt klæde over i 24 timer.

2. dags aften.
Tag ca. 2,5 dl dej fra i et rent glas med god plads, for den kommer til at  hæve. Drys med salt og dæk med et stykke madpakkepapir og hold det fast med en elastik. Stil den i køleskab, så er den klar igen til næste bagning - den kan holde sig i en månedstid. (Det er vigtigt at du husker at tage surdej fra inden du blander de andre ingredienser i).

Nu rører du de udblødte kerner sammen med rugdejen.
Tilsæt først nu solsikkefrø mm og rør det hele godt sammen.
Sæt skålen til side med et fugtigt klæde over, nu i 12 timer.

3. dags morgen
Rør dejen godt igennem og hæld den i en rugbrødsform, ryst og bank den lidt sammen så den ligger ensartet.
Bag ved 160 grader (almindelig ovn) i 2 timer.

Læg i plastpose når det er kølet godt af.
Opbevar brødet i køleskab, så holder det længst. Jeg skærer det i to og fryser den ene halvdel ned, og når jeg tager hul på det, så sætter jeg et nyt brød i gang - så har jeg altid frisk og velsmagende rugbrød i huset.

Kommentarer