Sojafrikadeller, salat med persille, feta og cantaloupemelon



Selv om jeg ikke er tilhænger af, at vegetarmad skal ligne noget fra kødkøkkenet, kan det alligevel være sjovt at finde mærkelige erstatninger for kød som man efterhånden kan købe.   Meget af det finder jeg uspiseligt - måske pga forventningen om at en frikadelle smager som frikadeller og pølser som pølser. Det gør de bare ikke - det er noget helt, helt andet. Og plantefars, der er blevet det nye sort - er direkte afskyeligt.

Jeg fandt nogle små vegetar "frikadeller", svensk produceret, i Irma. De er lavet af soja og krydret mildt - en smule til den salte side.  De skal steges ca. fem minutter i lidt olie, til de har en gylden og sprød skorpe. De smager ok  - men heller ikke noget at skrive hjem om og bliver ikke til nogen fast bestanddel af mit køkken. Så er det prøvet.

Salaten til var meget bedre: romainesalat revet i stykker, bredbladet persille, cantaloupemelon i tern, lidt rød peber og feta. Dryp med olivenolie og krydr med salt og peber efter behag.  Ingen citron eller eddikedressing her, det vil drukne den fine smag af persille og melon.

En anden gang vil jeg have helt almindelige frikadeller til. Basta!

Kommentarer