Det ligner rugbrød - men der er ingen rug i.






Når almindeligt rugbrød er udelukket, må jeg ty til alternativer.  Glutenfrit købebrød, kan være tilsat hvedestivelse, så det går heller ikke.

Jeg har lavet en del eksperimenter med diverse opskrifter fra forskellige kilder - med større eller mindre held. Enten falder det fra hinanden, bliver knastørt eller klægt. Eller smager simpelthen ad h...til.

Nu er jeg endelig nået frem til en opskrift der holder. Det smager faktisk rigtig godt. Det kræver en del ingredienser... men det er umagen værd. Udgangspunktet har jeg fra en rigtig fin kogebog der hedder "Nul Hvede" af Sandra Pugliese - den bedste glutenfri kogebog jeg indtil videre har set  (og nej  - jeg får ikke penge for at sige det!). Da jeg dog synes brødet blev lidt fadt, har jeg udviklet videre på det.

Ingredienser til 1 brød (eller to halve):

7,5 dl håndvarmt vand
1/2 dl eddike (fordi jeg savnede det syrlige i almindeligt rugbrød)
150 g hel boghvede (evt udblødt nogle timer)
150 g majsmel
75 g Quinottoflager
75 g hirsemel
50 g kastanjemel
50 g grove havregryn
50 g solsikkekerner
25 g sesamfrø
20 g hørfrø
15 g loppefrøskaller (endelig ikke mere, så bliver dejen gummiagtig)
10 g johannesbrødkernemel (går også under navnet Carobpulver) det giver lidt farve og smag - hvis man ellers kan lide smagen. Jeg skulle lige vænne mig til det - der skal bestemt ikke for meget i.
2 tsk salt

En brødform 1,75 l
En smule olie til at smøre formen med.

Bland vand, eddike og loppefrø i en stor skål og lad det stå  mindst 20 minutter.
Imens vejes de øvrige tørre ingredienser af og blandes godt i en anden skål.

Når loppefrøskallerne har geleret godt i væsken, piskes det igennem med en håndmixer i ca 3 minutter ved høj hastighed.

Tilsæt nu de udblødte boghvedekerner og de øvrige blandede ingredienser og pisk det hele godt igennem i højst 1 minut til det er en ensartet masse  -  pisker du længere tid kan dejen blive sej og træt.

Hæld dejen i en 1,75 liters smurt brødform og bag ved 190 grader i halvanden time (almindelig ovn), til det er fint brunt, har fået sprød overflade og lyder hult.

Brødet køles af på en rist. Kan med fordel fryses. Opbevares ellers i køleskab. Det er skærefast næsten med det samme. Det bliver ekstra godt efter en tur i en brødrister.



Kommentarer