Te og brød - eller rettere: ingen brød





I en hel måned har jeg ikke spist brød. Ingen rugbrød, ingen knækbrød, ingen alternative quinoa- eller havre- eller andre brød (der for det meste ikke smager særlig godt eller indeholder alt for meget olie).

Jeg har fundet nogle kastanjekiks i urtehuset som kan gøre det ud for en snack i ny og næ. Der er også chufakiks og andre udmærkede underlag (som jeg vil kalde det) for noget pålæg. Men det er også muligt at leve uden til hverdag.

Vores danske kultur med smørrebrød - og i det hele taget det store fokus der er på brød til alle måltider, synes at være stærkt overdrevet. I hvert fald er det helt klart muligt at undvære, selv om jeg er nødt til at indrømme at en god skive mørkt rugbrød engang imellem står på savnelisten.

Og - jeg er ikke fanatisk - men det viser sig, at min fordøjelse har det ufatteligt meget bedre efter at jeg er holdt op med at spise brød og andre kornprodukter.

Der er også noget andet. Jeg har opfundet en te - urtete - inspireret af en tysk opskrift. Jeg kan virkelig anbefale, hvis du kan læse tysk, at søge på tyske hjemmesider når du vil have viden om urter og alternative produkter.  Informationsniveauet er meget højere end danske sider om urteviden. Det er vist noget med lovgivning.

Teen laves af:

Salvie 10 g
Malurt 15 g
Pebermynte 15 g
Ensianrod

Bland de første tre urter godt sammen og opbevar dem i et tæt lukket glas.
Ensianrod tilsætter jeg med nogle rodstykker for hver brygning, da urten er ret groft skåret og svær at få fordelt jævnt nok i teblandingen.

Brug 2-3 teskeer teblanding til en halv liter kogende vand. Lad stå og trække i mindst 10-15 min. Jeg plejer at glemme at det står der - og det er også fint. Jeg hælder teen på et stort syltetøjsglas med låg og opbevarer det i køleskabet. Så kan jeg tage små slurke direkte af glasset i løbet af dagen - især i forbindelse med et måltid. Det skal ikke drikkes som hyggete for det er hvinende bittert, og det er netop det der er godt for fordøjelsen! Men hvis smagen er ulidelig kan den måske mildnes med lidt honning eller sirup.

Man kan også bruge anis og/eller lakridsrod som smagsgiver - men det kan jeg ikke lide. Prøv dig frem. Jeg tager den ren da jeg heldigvis god kan lide den bitre smag.






Kommentarer