Irriteret spiserør... eller hvad?

 


Man tror alt er godt... og så er det alligevel lidt skidt. 

Bloggen her startede som en "kogebog for irritabel tarm" - nu er det blevet en blog om irriteret spiserør. Sådan kan ting udvikle sig i andre retninger. 

Jeg skrev ellers om en slags revolution for et stykke tid siden, da jeg slap fri af alkoholgespenstet. Jo jo, det holder. Jeg drikker ikke alkohol - til daglig - og den irritable tarm har fået meget mere ro. Men jeg har da smagt både gin&tonic og vin et par gange det seneste år.  Men det er ikke længere en del af min hverdag. Jeg savner det ikke - og tak for det. Min mave "gik i orden" - i hvert fald fra midten og ned. 

Nu har jeg problemer fra midten og op i stedet.

Måske er det netop pga afholdenheden, at andre symptomer dukker frem. Måske er det mange års overforbrug af alkohol der er årsag. Måske er det noget helt andet. Jeg gik til lægen igen. Det var i maj 2022.

Doktor Fie sagde med det samme at jeg havde for meget mavesyre, ud fra de symptomer jeg beskrev: vedvarende hoste med slim - nogle dage meget, andre dage mindre. Og eftersom der ikke var problemer med lungefunktionen eller pletter på røntgenbillederne mente hun at det var maven. Men jeg har ikke refluks, så hvordan kan det være for meget mavesyre?

Hun udskrev pantoprazol, der nedsætter mavesyreproduktionen. En tablet hver morgen i 14 dage og så skulle vi ses igen. Det holdt i fire dage. Jeg fik så mange bivirkninger, at jeg ikke kunne holde det ud. Jeg vil ikke udskifte en gene med en anden og droppede pillerne der gav mig kvalme og kvælningsfornemmelser. Så foreslog hun Balancid. Efter sommerferien mente hun så at vi skulle kigge på noget kikkertundersøgelse af spiserøret...(gisp). 

Balancid er fint. Det dæmper hosten og jeg fandt ud af at antihistamin også kan gavne når det er værst med hoste og slimudvikling. Det var en dag jeg støvede bogreolen af - det gik helt grassat.

Nu har det så været sommerferie og jeg har foretaget en del research om mavesyre og refluks. I den tid er symptomerne blevet værre og jeg har været afsted til lægen igen. Hun vil stadig give mig syrepumpehæmmer - et andet præparat dog. Men jeg mener det er noget der måske kan klares via kosten for jeg har opdaget en sammenhæng mellem symptomer og hvad jeg har spist. Det er især sukkerholdige fødevarer der får det til at gå galt, hvilket nok ikke er helt forkert eftersom slik og chokolade står på listen over triggere på sundhed.dk. 

Jeg spiser sjældent slik men ofte 85% chokolade. Af og til drysser jeg kakaonibs på min morgenmysli eller aftensalat. Kaffe er også en trigger. Øv, øv og tre gange øv... min livskvalitetslinje er for nedadgående: Ingen chokolade, ingen kaffe, ingen alkohol, ingen kager... jeg føler mig som Karius og Baktus der bliver jaget ud af tandbørsten... "ingen søde sager og ingen steder at bo..." som de siger i historien. (rolig nu - jeg bor godt og skal ingen steder). 

Der er en ting mere, som kan være en trigger og den er rent mekanisk. Jeg falder sammen i ryggen - et typisk aldersfænomen - og så bliver mellemgulvet klemt sammen over mavemunden, der så bliver slap og ikke lukker ordentligt. Det kan få mavesyre til at skvulpe op i spiserøret. Og det kan jeg faktisk mærke som en let sviende fornemmelse bag brystbenet. Så der er nok noget om det - og jeg erklærede mig enig med lægens første formodning om mavesyre. OG jeg må i gang med seriøs mave/ryg-yoga!

Da lægen havde lyttet til min refluks-research her i sommerferien (hun er forholdsvis tålmodig med mig), foreslog hun en allergitest, for der kunne være noget på færde her - også.  Det var jeg helt med på. Jeg fik taget en blodprøve og nu venter jeg bare på resultatet. Køre videre med Balancid og noget jeg har fundet, der hedder Rød Elmebark, som lægger en lindrende film over slimhinderne. Det kendte Fie ikke - selvfølgelig gjorde hun ikke det. Det er et kosttilskud der er udenfor lægers pensum.

Så, irritabel tarm eller ej, så er der i hvert fald noget der bliver ved med at være irriteret - bare på en anden måde end før.

Jeg arbejder videre på sagen og krydser fingre for at det bliver bedre!


Opdatering:
Allergitesten viste ingen allergier. Så jeg går med begrebet intolerance og overfølsomhed og må bare  forholde mig til de kendte triggere.



Kommentarer